Decemberi debreceni életképek, 2004

Karácsonykor Debrecenben jártam, ahol igyekeztem néhány villamosos felvételt is készíteni. Annak ellenére, hogy e város rendelkezik hazánk legrövidebb villamoshálózatával (nem volt ez mindig így), számos igen érdekes és izgalmas részt lehet találni egyetlen vonalán. A vonal a vasútállomástól indul, és igazi belvárosi vonalként halad a Nagytemplomig. Onnan a Bem térig kisvárosias környezetben halad, majd a Simonyi úton, a Nagyerdei körútig egy villanegyedet átszelő, majdnem sugárút közepén halad a pálya. Ezután a Nagyerdőhöz érkezünk, ahol erdei villamosként kerülgeti egyik utolsó megmaradt alföldi nagy, egybefüggő tölgyesünk fáit, majd a Nagyerdei körút szélén, ligetes környezetben éri el újra a Simonyi utat. Legnagyobb sajnálatomra 26-án és 27-én csak KCSV6-os villamosok közlekedtek, a bengálikra nem volt szükség a forgalomban, így a típust csupán a nagyállomási tartalékkocsi képviselte.

 

Piac

Az 504-es KCSV halad a karácsonyi díszbe öltöztetett Piac utcán a Nagyerdő felé. Vagyis inkább áll, szabad jelzésre vár a Szent Anna utca torkolatában. Nekem úgy tűnt, hogy a debreceni jelzőlámpák nem túl villamosbarátok, meglehetősen hosszű ciklusban működnek, és némelyik megállóban igen sokat kell várakozniuk a villamosoknak. Persze ez csak az én első benyomásom, aki minden nap ezeket a villamosokat használja, lehet, hogy másképp látja ezt a problémát.


Városháza,

Az 509-es kocsi indul a Nagyállomás felé a Városháza megállótól. A Kálvin tértől idáig a Piac utca sétálóutcaként funkcionál, igényes, szép díszburkolattal és utcabútorokkal látták el az elmúlt években. Érdemes megfigyelni még, hogy a megállóhely kettős jellegű, azaz egyszerre két villamos végezhet benne utascserét. Budapesten - ahol némelyik útvonalon akár 3-4 viszonylat is fonódva közlekedik - ritkaság a kettős megállóhely, Debrecenben viszont - ahol csak egy viszonylat közlekedik - számos ilyet találhatunk. A kettős megállók alkalmazása jelentősen meggyorsítja a közlekedést, mivel a megállóba másodiknak érkező szerelvény ugyanazon a jelzésen tud kihaladni, mint az első kocsi. Budapesten például kitűnő lehetőség lenne e rendszer alkalmazására a kőbányai Kőrösi Csoma Sándor úton, ahol a 3-as, 28-as és 62-es villamos közlekedik. A kettős megállót a táblán látható két M betű jelzi. A piros szín azt jelzi, hogy biztosnági megállóhelyről van szó, azaz itt valamennyi villamosnak kötelezően meg kell állnia.


Piac

Utcakép a Nagytemplommal és villamosokkal. A képen látható egyik jelzőlámpa fölött egy számláló van, amely azt mutatja, hogy még hány másodpercig fogja a lámpa adni az adott - jelen esetben piros - jelzésképet.


Piac

Az 505-ös kocsi a Városháza megállóban. A képen látható, hogy a sétálóutca kialakításakor új, archaizáló jellegű felsővezetéktartó oszlopokat helyeztek ki.


Kálvin

Az 504-es kocsi a Nagytemplom előtt, a Kálvin téri megállóban. A kijelzője tévesen az Egyetemet mutatja, noha a Nagyállomás felé halad.
(Ilyen képet vélhetően csak karácsonykor lehet készínetni, az utcák ugyanis kongtak az ürességtől, így alig-alig keveredtek emberek a felvételekre. Nincs emberiszonyom, de egyes felvételeken a járókelők igen zavaróak tudnak lenni, pl. egy ilyen képen nem szerencsés, ha a villamos előtt áll valaki.)


Piac

Csúcsforgalom karácsony második napján: az 507-es kocsi éppen letolja az 504-est :) Elvileg négyperces követés volt, de az 504-es valamiért lemaradt, így utolérte a következő forgalmi kocsi. Legjobb tudásom szerint egyébként a debreceni 1-es hazánk legsűrűbben közlekedő villamosviszonylata, munkanapokon, csúcsidőben kettő, hétvégén akár négypercenként járnak a villamosok.


500,

A KCSV6-os sorozat prototípus kocsija, az 500-as. A jármű eleje eltér a sorozatkocsiktól, jóval nagyobb a szélvédője, és kétsoros utastájékoztató-kijelzője van. A jármű éppen a Nagytemplom mögé fog érkezni, és a Nagyállomás felé halad.


504,

Az 504-es kocsi elhagyja a Nagyerdőben, a termálfürdő előtt lévő megállóhelyet. A nagyerdei vonalrész a Pallagi úton egyébként kétvágányú, így egy esetleges üzemzavar esetén a villamosok itt akár vissza is tudnak fordulni, de a második vágány a belvárosi pályarész felújításának időtartama alatt már többször ideiglenes kocsiszínként is funkcionált.


500,

Az 500-as, prototípus kocsi halad a Pallagi út mellett az Egyetem felé. A két vágány tengelye között meglehetősen kicsinek tűnik a távolság.


509,

Az 509-es kocsi hamarosan az egyetemhez érkezik. A Nagyerdei körúton a villamosvágány oldalfekvésű, szerintem igen hangulatos vonalvezetéssel rendelkezik. Az F.2-es utasítás szerint itt 30 km/h lenne az engedélyezett sebesség, a villamosok - megfigyelésem szerint - ennél azonban jelentősen gyorsabban haladnak. A pálya vonalvezetése ugyanis semmilyen balesetveszélyt nem rejt itt magában, a járdától legalább egy másfél méteres fás-füves sáv választja el azt, a közúti járművek pedig nem a villamosvágányon haladnak, magyarán felesleges itt korlátozni a járművek sebességét. Az elmélet gyakorlati alkalmazása így rávilágít az F.2-es utasítás elavultságára. Érdemes még megfigyelni a szép, íves kialakítású felsővezetéktartó oszlopokat is.


Egyetem

Az 504-es kocsi az egyetem megállójában. Sajnos a kép készítésekor nagyon szembesütött a nap.


500,

Az 500-as proto KCSV halad a Nagyerdei körúton a Simonyi út felé, az íves felsővezetéktartó oszlopok alatt.


500,

Az 503-as kocsi, nagyjából ott, ahol az előző képen az 500-as volt. Nagyon tetszik nekem ez a vonalrész. A kocsin nincs bekapcsolva a külső világítás, ami elég általános tendencia volt ottjártamkor. Ez annyiból zavart, hogy a bekapcsolt fényszórójú kocsi jóval fotogénebb számomra.


507,

Az 507-es kocsi a Pallagi úton halad a Nagyerdei körút felé. Továbbra is nagyon tetszik ez a vonalrész :)


507,

Miután az 507-es megtett egy kört a „nagyhurokban”, a Simonyi utcai megállóhoz közelít. Természetesen kikapcsolt világítással :)


503,

A Simonyi út és a Nagyerdei körút kereszteződése. Az egyetem felé haladó villamosok itt egy kissé - mintegy 30 fokkal - jobbra fordulnak, a „nagyhurokból” érkező kocsik pedig balról fordulnak ki a Simonyi útra.


510,

A Simonyi út egyébként egy kissé a budapesti Andrássy úthoz hasonlítható. Na jó, elég erős a túlzás :) Minden esetre ennek két oldalán is villák, illetve egyes esetben a helyükre épült kockaházak találhatók. Az 510-es kocsi mögött is egy ilyen épület tornya látható.


503,

Az 503-as a Péterfia utcán, az Eötvös utcai megállóban. Ezen a részen egy igazi kisvárosban halad a villamos, az utcában földszintes - egyemeletes polgárházak találhatók.


500,

Végül még egy kép az 500-as kocsiról, amint éppen a Debrecen Plaza megállóhelyen várakozik. A háttérben a Tanítóképző Főiskola épülete látható.


Decemberi életképek Budapestről - Életképek - főoldal - Januári életképek