Decemberi életképek, 2004

2004. decemberében sikerült több villamost fényképeznem, mint ahogy szoktam, és gyakran sikerült jó helyen és jó időben lennem a fotózást illetően.

 

7671,

Kezdjük egy teljesen véletlenül elkapott Ganz csuklóssal, nevezetesen a 7671-es tanulókocsival, amely éppen Budán tett látogatást, és nekem volt olyan szerencsém, hogy éppen a Krisztina körúton voltam, amikor Ő is arra járt. A Döbrentei téren sikerült lekapnom őt. Szerencsére igen enyhe volt az ősz, ezért még decemberben is volt egy kis zöld a növényeken. (Vagy ezek örökzöld cserjék lennének?)


1310,

December 9-én éppen végeztem a munkával, és hazafelé jövet készítettem ezt a felvételt a még csillogó-villogó 1310-es kocsiról, amely a 17-es Margit híd budai hídfőjénél lévő megállóban várakozott visszaindulásra. Nagyon hangulatos ez a megálló az egykori hurokvágány közepén álló nagy tölgyfával. (Meg kell jegyezni, hogy a 1310-es egy igen jó kis kocsi, délután mintegy négy órán keresztül vele dolgoztam.)


7680-81,

Sokat mozogtak Decemberben a tanulótátrák is, a 7680-81-es páros éppen a Budafok kocsiszín melletti deltavágányon várja, hogy a fotósok megunják a fényképezgetést, és visszaindulhasson a Városház tér felé. Szerencsére a fotósok vezették, így nem nagyon kellett kapkodni a képek készítésével:)


7680-81

Szokatlan járművek szokatlan helyeken: a tanulótátra-páros a Sport utcában, a Hungária kocsiszín bejáratánál.


Margit

Egy vasárnapi délelőtt a Batthyányi tértől sétáltunk a Margit híd felé, és olyan szépen sütött a nap, hogy nem bírtam megállni, hogy vagy 30 képet készítsek a hídról. Négy villamosos vonatkozásút ide is beteszek.


Margit

Hamster erre azt mondaná, hogy csak úgy :)


Margit

Egy újabb villamosos hidas kép, ezúttal a középső pillér környékéről. Most decemberben igen alacsony volt a Duna vízállása, így szárazra került a középső pillér környéke. A villamos fölött a XIII. kerületi Révész fűtőmű füstje látható.


Margit

Ez a kép azt szemlélteti, hogy milyen magas a középső pillér. A 2002-es nagy árvízkor a pillér közepén éktelenkedő, városképromboló graffitiig ért a vízszint. Hogy ne legyek nagyon OFF, a hídon éppen egy telireklámos villamos figyelhető meg:)


Margit

A 1475-ös kocsi ereszkedik be a Margit híd budai hídfőjénél lévő megállóba. A telének köszönhetően úgy tűnik, mintha egy széles sugárúton haladna a villamos, pedig nem is.


Nagysándor

Ferencváros kocsiszín egyik legjobb villamosa, a 1322-es Ganz csuklós a Nagysándor József utcai megállóban arra vár, hogy megjelenjen a párhuzamosan haladó közút forgalomirányító jelzőlámpáján a zöld jelzés, ajtót csukjon, majd egy éles jobb kanyart véve rákanyarodjon a Nagysándor József utcára, miután ő is szabad jelzést kapott az ívben található jelzőlámpán. A háttérben egy, az 52-es viszonylaton közlekedő UV éppen bezárta az ajtajait, és indulni készül a Kossuth Lajos utcai megállóból. Nem is gondolnánk, hogy Pesterzsébet mennyire dimbes-dombos: a teleobjektív azonban a legkisebb különbségeket is kihozza.


30-as

Enapi kirándulásom célja a 30-as villamosra munkanapokon kétszer átszerelő UV villamos megörökítése volt. Ehhez ideális eszköz volt a kerékpárom, mellyel különösebb nehézségek nélkül tudtam követni a villamost, így több helyen is tudtam fényképeket készíteni.


30-as

Az 52-esnek álcázott 30-as villamos az Ady Endre utcában folytatja útját úgy 20-22 km/h sebességgel a Pöltenberg utcai megálló felé.


30-as

Az UV szerelvény a Határ úton, a Szabadkai utca torkolatánál lévő jelzőlámpánál vár a szabad jelzésre. A képen jól látszik, hogy mekkora homorulatba kell lemennie a villamosnak. A váltójelzőn a reteszelést jelző sárga fény világít, a váltó állását jelző irányfény azonban - szokás szerint - kiégett.


30-as

A Gubacsi úton vagyunk, a Kén utca megállóhely következik, balra a kénsavgyár kerítése látható. A villamos a pálya rossz állapota miatt csak mintegy 10-12 km/h sebességgel halad, ezért alakult ki viszonylag nagy sor mögötte. 2005-ben elvileg ezt a pályarészt (az Illatos út és a Kén utca között) felújítják, így újra 50 km/h sebességgel közlekedhetnek majd a villamosok, aminek hatására jelentősen javulhat a komfortérzet, és talán már hamarabb a Ferenc körúthoz lehet majd érni a 30-as villamossal, mint a dugóban álló 23-as busszal.


30-as

Balra az UV végez utascserét a Koppány utcai zsilipelős megállóban, míg jobbra Budapest legcsúnyább, de legfinomabb (legjobb), és legfiatalabb villamosa várakozik arra, hogy visszafoghasson az UV elhaladása után. A zsilipelős megálló azt jelenti, hogy a villamosmegálló - ahol az úttestre történik a le- és felszállás - előtt és után is van egy lámpa, és az első lámpa csak akkor engedi be a közúti forgalmat a megállóhelyre, ha a villamos nem várakozik ott. Így elméletileg kizárható az, hogy autók hajtsanak a le- és felszálló utasok közé. A gyakorlatban azonban már erre is volt példa...


a

Az UV előbújik a Könyves Kálmán körút egyik útpályája, illetve az 1-es villamos pályája alatt átvezető aluljáróból.


30-as

A Mester utcában járunk, háttérben a Lurdy ház, és a Máriássy utcai visszafogóváltó. A Vágóhíd utca következik.


30-as

Az UV szerelvény elhagyta az utolsó előtti, Bokréta utcai megállóhelyet, hamarosan a Ferenc körút végállomás bejárati holdfényjelzőjéhez érkezik.


A

És íme, megérkezett a végállomásra. Áthalad az Angyal utca torkolatán, beáll a megállóhelyre, ajtót nyit, vezetőállást cserél, majd hamarosan visszaindul Pesterzsébet irányába.


30-as

A Mester és Haller utcák kereszteződésében vagyunk, a forgalomirányító jelzőlámpa szabad jelzésére vár a képen látható kis társaság.


30-as

Végül egy nagy ugrással újra a Török Flóris utcában vagyunk. A villamos éppen elhagyta a Kossuth Lajos utcai megállót, valahol a rendőrség előtt járhat. Ezen a képen is kivehető az a viszonylag nagy lejtő, ami a 1322-es kocsit ábrázoló képen is látható volt a másik irányból.


Csufika

Visszatekertem a Mester utcába, ennek köszönhetően lemaradtam arról, hogy tanuló tátra közlekedett a Nagyhurokban. Pedig még le is fotóztam a Határ úton, amint a Gubacsi út felé haladt (elég rosszul sikerült a kép, ezért nem teszem be ide), de nem gondoltam volna, hogy tiszteletét fogja tenni a Pacsirtatelepen. Ezen a képen tehát Budapest legeslegjobb villamosa halad a Vágóhíd utca megálló felé. A háttérben látszik, hogy a Haller utca kereszteződésénél egy kisebb dombra kell felkapaszkodnia a villamosnak mindkét irányból: ennek az a magyarázata, hogy a Haller utca alatt egy nagy, csónakkal hajózható szennyvízcsatorna húzódik (a Nagykörúthoz hasonlóan), aminek a tetején megy át a villamos.


2-esre

A 1347-es KCSV - amely talán a legjobb kocsi a KCSV7-es sorozatból - várakozik a Festetics utca és a Fiumei út kereszteződésében arra, hogy végre szabad jelzést kapjon. Csak itthon vettem észre, hogy a jármű tetején egy 2-es viszonylatjelzés van a 24-es helyett. Ennek az lehet az oka, hogy egy rossz kocsit kellett lecserélni a Közvágóhídon található tartalék kocsira, és két-három perc bizony nem elég a jármű teljes áttáblázásra.


tanulótátra

Egy nappal korábban lemaradtam róla, másnap félig sikerült elérnem: a tanuló tátra-páros halad Pesterzsébeten az Ady Endre utcában a Nagysándor József utca felé.


tanulótátra

Itt pedig a Szent Imre herceg útja megállóhelyen várakozik a Nagysándor József utcában. A kép készítése után mintegy három perccel egy sajnálatos, önhibámon kívüli baleset során a biciklim totálkáros lett, az első kerék és a váz elhajlott, én pedig emiatt nem a tanulótátrát követtem tovább, hanem a helyi SzTK-t látogattam meg... Akinek esetleg van eladó versenybiciklije, az keressen meg a képeken látható e-mail címen...

Októberi életképek - Életképek - főoldal - Decemberi debreceni életképek