|
A 4105-ös T5C5K (avagy kátra) Szépilona kocsiszínben. Érdekes, hogy az utastájékoztató berendezése tökéletesen ismeri azt a 17-es vonalat, ahol ilyen villamos ismereteim szerint még sosem járt. Sőt, a Szabadság hídi és Duna-parti vonalak kivételével mindegyik vonal bele van programozva (az utóbbi vonalakon nem közlkedhetnek a tátrák és kátrák, mert túl szélesek). Így például - egy kis szépséghibával - a 30 és 30A vonalakat is ismeri a kátrák utastájékoztatója. Ez azért furcsa, mert a ferencvárosi KCSV-k ugyanilyen gyártmányú berendezésébe nincs beprogramozva ez a két viszonylatot, pedig az utóbbi típus jóval gyakrabban megfordul arrafelé, mint cseh gyártmányú társaik. |
|
Mint például ezen a képen látható: az egyik műszaki hibás Ganz csuklós helyett a 1351-es KCSV állt forgalomba a 30-as vonalon. A fenti képen a Vörösmarty utcában jár, éppen most fordult ide be a Nagysándor József utcából, és hamarosan elhagyja azt a 10 km/órás sebességkorlátozást, amit a környező házak lakói lobbiztak ki a - számukra - csendesebb villamosközlekedés érdekében. Sajnos Pesterzsébet nagy részén az inkább halkabban, mint hangosan elv érvényesül a villamosközlekedésben. |
|
A 1312-es kocsi döcög Pesterzsébet felé a Gubacsi úton. Itt található Budapest egyik legrosszabb állapotú villamospályája, ahol dél felé csak 15-tel, északnak pedig 10 km/órás sebességgel lehet közlekedni. Szerencsére a vonalrész felújítása 2004-ben megkezdődött, és ismereteim szerint folytatódni is fog. |
|
Októberben egy hosszú hétvégét Németországban töltöttünk egy kisvasutas találkozón. Hazafelé Chemnitzen (az egykori Karl Marx Stadton) keresztül jöttünk, ott fényképeztem le ezt a villamost. Csak úgy. Többet nem tudok róla mondani, nem ismerem sem a kocsi típusát, sem a város villamoshálózatát. |
|
A 1307-es kocsi még 2003-ban találkozott egy olyan kamionnal, ami a jelzőlámpa piros jelzése mellett kísérelte meg keresztezni a Gubacsi utat a Koppány utcánál. Sokáig ilyen állapotban pihent otthona legmélyén, mígnem 2004. őszén elkezdődött a felújítása. |
|
Ez pedig már Szeged: a 609-es pályaszámú, budapesti eredetű, korhűen felújított bengálit láthatóan nem nagyon használták az utóbbi időben. Ami nagyon izgatja a fantáziámat, az az, hogy egy egyirányú, egyoldali ajtókkal rendelkező kocsiban mi célt szolgálhat az oldalválasztó kapcsoló. Egyedül az irányjelző kapcsolójának tudom elképzelni, a csufin is hasonló rendszerűen működik az index. |
|
Ezen a napon nem nagyon lehetett tátrákat fényképezni a vonalakon, mivel éppen vágányzár volt, és az egyirányú kocsik emiatt nem voltak használhatók (csak a 1-es vonal két végállomáson van hurokvágány, így csak itt tudnak ezek a kocsik megfordulni). A képen a kocsiszínben láthatjuk a 902-es T6A2-est, illetve a postdami eredetű 200-as KT4-est. Az utóbbi kocsi ekkor még nem vett részt az utasforgalomban. |
|
Ő az Sz6-os pályaszámú szolgálati jármű, aki egykoron 1500-as sorozatú villamosként szállította az utasokat Budapesten. Mögötte a romosodó M III-as látható. |
|
A 2004-ben felújított 313-314-es ikerpár a Mars térnél. Ők Budapestről kerültek a napfény városába, korábbi budapesti pályaszámuk 2569 és 2573 volt. Budapesten egy ilyen kocsi sem maradt. |
|
Visszafogás közben a Széchenyi téren. Ezen a héten csak Rókustól idáig közlekedtek a villamosok, de vasárnap este a pályaudvarra érkező nagy tömeg elszállításának érdekében kivittek helytelen vágányon egy villamost a végállomásra. Rugalmasan megoldották a problémát. |
|
A felújított Kiskörút, ahol közös tömegközlekedési sávot is kialakítottak, amin a villamosok és az autóbuszok közlekednek. A sávon a BUSZ - TRAM felfestés szerepel, köszönhetően annak, hogy a magyar nyelvben használatos villamos szó túl hosszú, és értelmes betűnagyságot használva lehetetlen felfesteni a kicsi, egy sávnyi területre. A Kiskörutat nagyon hangulatossá teszi a két oldalán található fasor (amit szerencsére megóvtak a felújításkor), a villamosvezetők munkáját azonban ez az őszi időszakban nagyon megnehezíti: ha a lehulló falevelek a sínekre kerülnek, akkor ezeken a villamos egy pillanat alatt képes megcsúszni, és ilyenkor nagyon nehéz a kocsit rövid fékúttal megállítani. |
|
A 4-es vonal külső, egyvágányú szakasza hazánk egyik legromantikusabb villamosvonala. Szerintem :) Ősszel itt vezetni azonban nem lehet leányálom. A képen a 814-es pályaszámú bengáli közelít Kecskés felől a Szivárvány kitérőhöz. |
|
A 821-es bengáli elhagyta a Dugonics téri körforgalmat, és Kecskés felé veszi az irányt. |
|
A fent említett vágányzár miatt az 1-es villamosok csak Rókus és a Széchenyi tér között jártak. A 809-es bengáli a bíróság előtti ívben fordul rá a Kossuth Lajos sugárútra. |
|
Falevél a sínen - elég gyakori jelenség ez ilyenkor Szegeden. A pálya a csúszós helyeken feketére színeződik (gyanúm szerint a rossz áramvisszavezetés miatt), ez a képen jól megfigyelhető. |
|
Végül pedig még egy budapesti felvétel. Ezt a kisvasutas képet őszi hangulata miatt tettem be az összeállításba: az Mk45 2003-as dácsia (vagy ledehás, kinek hogy tetszik) bújik ki az ősz lombok közül, hogy az ív után megállhasson Normafa megállóhelyen, a MÁV Rt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasútján. |