Októberi életképek, 2004

 

Szépilona

A 4105-ös T5C5K (avagy kátra) Szépilona kocsiszínben. Érdekes, hogy az utastájékoztató berendezése tökéletesen ismeri azt a 17-es vonalat, ahol ilyen villamos ismereteim szerint még sosem járt. Sőt, a Szabadság hídi és Duna-parti vonalak kivételével mindegyik vonal bele van programozva (az utóbbi vonalakon nem közlkedhetnek a tátrák és kátrák, mert túl szélesek). Így például - egy kis szépséghibával - a 30 és 30A vonalakat is ismeri a kátrák utastájékoztatója. Ez azért furcsa, mert a ferencvárosi KCSV-k ugyanilyen gyártmányú berendezésébe nincs beprogramozva ez a két viszonylatot, pedig az utóbbi típus jóval gyakrabban megfordul arrafelé, mint cseh gyártmányú társaik.


Pesterzsébet

Mint például ezen a képen látható: az egyik műszaki hibás Ganz csuklós helyett a 1351-es KCSV állt forgalomba a 30-as vonalon. A fenti képen a Vörösmarty utcában jár, éppen most fordult ide be a Nagysándor József utcából, és hamarosan elhagyja azt a 10 km/órás sebességkorlátozást, amit a környező házak lakói lobbiztak ki a - számukra - csendesebb villamosközlekedés érdekében. Sajnos Pesterzsébet nagy részén az „inkább halkabban, mint hangosan” elv érvényesül a villamosközlekedésben.


Pesterzsébet

A 1312-es kocsi döcög Pesterzsébet felé a Gubacsi úton. Itt található Budapest egyik legrosszabb állapotú villamospályája, ahol dél felé csak 15-tel, északnak pedig 10 km/órás sebességgel lehet közlekedni. Szerencsére a vonalrész felújítása 2004-ben megkezdődött, és ismereteim szerint folytatódni is fog.


Chemnitz

Októberben egy hosszú hétvégét Németországban töltöttünk egy kisvasutas találkozón. Hazafelé Chemnitzen (az egykori Karl Marx Stadton) keresztül jöttünk, ott fényképeztem le ezt a villamost. Csak úgy. Többet nem tudok róla mondani, nem ismerem sem a kocsi típusát, sem a város villamoshálózatát.


Ferencváros

A 1307-es kocsi még 2003-ban találkozott egy olyan kamionnal, ami a jelzőlámpa piros jelzése mellett kísérelte meg keresztezni a Gubacsi utat a Koppány utcánál. Sokáig ilyen állapotban pihent otthona legmélyén, mígnem 2004. őszén elkezdődött a felújítása.


Szeged

Ez pedig már Szeged: a 609-es pályaszámú, budapesti eredetű, korhűen felújított bengálit láthatóan nem nagyon használták az utóbbi időben. Ami nagyon izgatja a fantáziámat, az az, hogy egy egyirányú, egyoldali ajtókkal rendelkező kocsiban mi célt szolgálhat az oldalválasztó kapcsoló. Egyedül az irányjelző kapcsolójának tudom elképzelni, a csufin is hasonló rendszerűen működik az index.


Szeged

Ezen a napon nem nagyon lehetett tátrákat fényképezni a vonalakon, mivel éppen vágányzár volt, és az egyirányú kocsik emiatt nem voltak használhatók (csak a 1-es vonal két végállomáson van hurokvágány, így csak itt tudnak ezek a kocsik megfordulni). A képen a kocsiszínben láthatjuk a 902-es T6A2-est, illetve a postdami eredetű 200-as KT4-est. Az utóbbi kocsi ekkor még nem vett részt az utasforgalomban.


Szeged

Ő az Sz6-os pályaszámú szolgálati jármű, aki egykoron 1500-as sorozatú villamosként szállította az utasokat Budapesten. Mögötte a romosodó M III-as látható.


Szeged

A 2004-ben felújított 313-314-es ikerpár a Mars térnél. Ők Budapestről kerültek a napfény városába, korábbi budapesti pályaszámuk 2569 és 2573 volt. Budapesten egy ilyen kocsi sem maradt.


Szeged

Visszafogás közben a Széchenyi téren. Ezen a héten csak Rókustól idáig közlekedtek a villamosok, de vasárnap este a pályaudvarra érkező nagy tömeg elszállításának érdekében kivittek helytelen vágányon egy villamost a végállomásra. Rugalmasan megoldották a problémát.


Szeged

A felújított Kiskörút, ahol közös tömegközlekedési sávot is kialakítottak, amin a villamosok és az autóbuszok közlekednek. A sávon a BUSZ - TRAM felfestés szerepel, köszönhetően annak, hogy a magyar nyelvben használatos villamos szó túl hosszú, és értelmes betűnagyságot használva lehetetlen felfesteni a kicsi, egy sávnyi területre. A Kiskörutat nagyon hangulatossá teszi a két oldalán található fasor (amit szerencsére megóvtak a felújításkor), a villamosvezetők munkáját azonban ez az őszi időszakban nagyon megnehezíti: ha a lehulló falevelek a sínekre kerülnek, akkor ezeken a villamos egy pillanat alatt képes megcsúszni, és ilyenkor nagyon nehéz a kocsit rövid fékúttal megállítani.


Szeged

A 4-es vonal külső, egyvágányú szakasza hazánk egyik legromantikusabb villamosvonala. Szerintem :) Ősszel itt vezetni azonban nem lehet leányálom. A képen a 814-es pályaszámú bengáli közelít Kecskés felől a Szivárvány kitérőhöz.


Szeged

A 821-es bengáli elhagyta a Dugonics téri körforgalmat, és Kecskés felé veszi az irányt.


Szeged

A fent említett vágányzár miatt az 1-es villamosok csak Rókus és a Széchenyi tér között jártak. A 809-es bengáli a bíróság előtti ívben fordul rá a Kossuth Lajos sugárútra.


Szeged

Falevél a sínen - elég gyakori jelenség ez ilyenkor Szegeden. A pálya a csúszós helyeken feketére színeződik (gyanúm szerint a rossz áramvisszavezetés miatt), ez a képen jól megfigyelhető.


Normafa

Végül pedig még egy budapesti felvétel. Ezt a kisvasutas képet őszi hangulata miatt tettem be az összeállításba: az Mk45 2003-as dácsia (vagy ledehás, kinek hogy tetszik) bújik ki az ősz lombok közül, hogy az ív után megállhasson Normafa megállóhelyen, a MÁV Rt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasútján.


Szeptemberi életképek - Életképek - főoldal - Decemberi életképek