Milánó,
Piazza Lodovica, 9-es vonal Centrale F.S. felé.
Ez a kocsitípus a Peter Witt kocsi névre hallgat - a
leggyakoribb kocsitípus Milánóban. A kocsi szegecselt
acélvázas szekrényû, négytengelyes, négymotoros
jármû; a motorok méretébõl ítélve
ezen a kocsin két-két motor állandóan sorba
van kötve. A kocsi siklócsapágyas, izotermosz csapággyal
van felszerelve (nálunk csak egy-két volt vidéki villamostípuson
használták).
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ
Milánó,
Stazione Porta Genova, 9-es vonal végállomása.
Ez itt egy Peter Witt kocsi vezetõállása. A kocsinak
egyszerû közvetlen mentkapcsolója van. Villamosfék,
sínfék nincs, légfék az üzemi fék.
A képen látható bal kéznél a kontroller,
jobbnál a légfékszelep illetve a kerekes kézifék.
Látható még a három ajtó vezérlõgombjai
(a három piros gomb). Mindegyik kocsi az ablak felett el van látva
egy olyan kijelzõvel, mint nálunk az autóbuszokon
az AVM.
1999. VII. 14. szerda. Fotó: NZÁ
Milánó,
Via Lodovico il Moro, 2-es vonal Via Bignami felé, közel a
másik végállomáshoz (Piazza Negrelli).
A képen a villamosvonal mellett egy használaton kívüli
vasúti híd áll a csatorna felett. A vasúti
híd felemelt állapotban van.
1999. VIII. 1. vasárnap. Fotó: NZÁ
Milánó,
Piazza Lodovica, 29-es körforgalmú vonal Piazza della Repubblica
rendezõ megállóhely felé.
Ez egy hattengelyes hatmotoros kocsi, csak a két körforgalmú
vonalon közlekednek.
Milánóban legérdekesebb a váltóállítás
megoldása. Itt a budapestihez hasonlóan segédvezetékes
váltóállítás van, azonban minden kocsi
szedõje annyira van hátrébb helyezve, hogy a váltás
a kocsi orra elött kb. 1 méterrel történik. Ezért
váltás esetén behúzott fékkel kell menetbe
tenni a kocsit a váltó elött közvetlenül,
vagy a két legújabb típuson (ahol villamosfék
is mûködik) mûterhelést kell alkalmazni. Elõnye
a rendszernek, hogy nem fordulhat elõ aláváltás;
hátrány, hogy félreváltás esetén
bizony tolatni kell (amit egy alkalommal ténylegesen meg is figyelhettem).
Ezen a képen kétirányú váltó
elött áll a kocsi: nehezen ki lehet venni a két segédvezetéket
kb. 1 méterrel egymás mögött (a kereszttartó
sodronyon egy-egy tábla jelzi a helyét - a kocsi szedõje
elött vannak közvetlenül).
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ
Milánó,
Piazza della Repubblica, a 30-as és a 29-es körforgalmú
vonal rendezõ megállóhelye.
Ez az egyetlen motorkocsitípus, amin nincs levegõhálózat.
A vezérlése mentben szervós, féken hétfokozatú
fékkart üzemeltet a vezetõ, ami a egyben mágneses
fékeket is behúz. Érdekes, hogy a menetvezérlõ
kar és a fékkar egyszerre történõ behúzásával
a mágneses fékek és a menetre kapcsolt motorok egyszerre
mûködnek, különben nem lehetne váltani (mûterhelés
nincs rajtuk). A mágneses fékek erõsségét
valószínûleg úgy szabályozzák,
hogy a különbözõ forgóvázakon más
sebességtartományban kapcsolódnak be a mágneses
fékek.
1999. VII. 14. szerda. Fotó: NZÁ
Milánó,
Piazza Lodovica, 15-ös vonal Rozzano agglomerációs település
felé.
Ez a legmodernebb kocsitípus (van még egy az elõzõ
kocsihoz hasonló karosszériájú nyolctengelyes
kocsi, ennek a mûködése megegyezik ezzel a legújabb
kocsitípuséval). Ez egy igen magas építésû
légrugós kocsi. Menetvezérlése szervós,
féken szervós villamosfék és légfék
egyszerre mûködik (így váltáshoz mindenképpen
mûterhelés kell használnia).
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ
Milánó,
Via Giuseppe Mazzini, 24-es vonal Piazza Axum felé.
Milánóban is igen bonyolult hálózat van.
A képen a fõvonalból kiágazó hurokvágány
be- és kiágazása látható. Sok a felhagyott
vonalrész; a városban ottjártamkor mindenfelé
felújítások zajlottak, emiatt sok vonal elvolt terelve.
Emiatt elõfordult, hogy egy használaton kívüli
vonalrészt újra használatba vettek. Majdnem minden
keresztezõdésben bekanyarodó vágányok
is vannak, még ha egyetlen viszonylat sem használja.
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ
Milánó,
Via Pietro Custodi; kocsiszín kijárata.
Ez a kocsiszín kijárata egy igencsak szûk utcába
nyílik, és innét lehet kikanyarodni a körforgalmú
vonalra. Amiatt, mert igen szûk az utca, a jobbra kisívben
kikanyarodó kocsik kiforduláskor belefonódnak a szembejövõ
forgalmi vágányba, majd áttérnek a helyes oldalra.
A legrégebbi és a legújabb motorkocsikat láthatjuk.
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ
Milánó,
Gobba metrómegállóhely. A vonat a 2-es vonalon Famagosta
felé indul.
Ez a metró föld feletti szakasza. Hétközben
két ilyen M+P+M szerelvény van összekapcsolva a 2-es
vonalon. Ez a kocsi is menetben szervós vezérlésû,
féken pedig légfék és villamosfék együtt
mûködik. A metró 1-es vonala alsóvezetékes
(750 V=), a többi felsõvezetékes (1.5 kV =).
Egy ilyen szerelvény vezetõje akaratán kívül
túlfékezte a vonatot, erre ez bekapcsolta a fékszelep
perdülésvédelmét, ami elkezdte periodikusan kiereszteni
a a levegõt. Emiatt aztán sokkal hosszabb fékúton
állt meg a kocsi, aztán túlment az állomáson.
Gyorsan hátramenetbe kapcsolt és visszatolatott.
A kocsi két zárlámpája közül az egyik
villog.
1999. VIII. 1. vasárnap. Fotó: NZÁ
Készítette: Németh Zoltán Ádám