Milánói jármûvek

Milánó, Piazza Lodovica, 9-es vonal Centrale F.S. felé.
Ez a kocsitípus a Peter Witt kocsi névre hallgat - a leggyakoribb kocsitípus Milánóban. A kocsi szegecselt acélvázas szekrényû, négytengelyes, négymotoros jármû; a motorok méretébõl ítélve ezen a kocsin két-két motor állandóan sorba van kötve. A kocsi siklócsapágyas, izotermosz csapággyal van felszerelve (nálunk csak egy-két volt vidéki villamostípuson használták).
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ

Milánó, Stazione Porta Genova, 9-es vonal végállomása.
Ez itt egy Peter Witt kocsi vezetõállása. A kocsinak egyszerû közvetlen mentkapcsolója van. Villamosfék, sínfék nincs, légfék az üzemi fék. A képen látható bal kéznél a kontroller, jobbnál a légfékszelep illetve a kerekes kézifék. Látható még a három ajtó vezérlõgombjai (a három piros gomb). Mindegyik kocsi az ablak felett el van látva egy olyan kijelzõvel, mint nálunk az autóbuszokon az AVM.
1999. VII. 14. szerda. Fotó: NZÁ

Milánó, Via Lodovico il Moro, 2-es vonal Via Bignami felé, közel a másik végállomáshoz (Piazza Negrelli).
A képen a villamosvonal mellett egy használaton kívüli vasúti híd áll a csatorna felett. A vasúti híd felemelt állapotban van.
1999. VIII. 1. vasárnap. Fotó: NZÁ

Milánó, Piazza Lodovica, 29-es körforgalmú vonal Piazza della Repubblica rendezõ megállóhely felé.
Ez egy hattengelyes hatmotoros kocsi, csak a két körforgalmú vonalon közlekednek.
Milánóban legérdekesebb a váltóállítás megoldása. Itt a budapestihez hasonlóan segédvezetékes váltóállítás van, azonban minden kocsi szedõje annyira van hátrébb helyezve, hogy a váltás a kocsi orra elött kb. 1 méterrel történik. Ezért váltás esetén behúzott fékkel kell menetbe tenni a kocsit a váltó elött közvetlenül, vagy a két legújabb típuson (ahol villamosfék is mûködik) mûterhelést kell alkalmazni. Elõnye a rendszernek, hogy nem fordulhat elõ aláváltás; hátrány, hogy félreváltás esetén bizony tolatni kell (amit egy alkalommal ténylegesen meg is figyelhettem).
Ezen a képen kétirányú váltó elött áll a kocsi: nehezen ki lehet venni a két segédvezetéket kb. 1 méterrel egymás mögött (a kereszttartó sodronyon egy-egy tábla jelzi a helyét - a kocsi szedõje elött vannak közvetlenül).
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ

Milánó, Piazza della Repubblica, a 30-as és a 29-es körforgalmú vonal rendezõ megállóhelye.
Ez az egyetlen motorkocsitípus, amin nincs levegõhálózat. A vezérlése mentben szervós, féken hétfokozatú fékkart üzemeltet a vezetõ, ami a egyben mágneses fékeket is behúz. Érdekes, hogy a menetvezérlõ kar és a fékkar egyszerre történõ behúzásával a mágneses fékek és a menetre kapcsolt motorok egyszerre mûködnek, különben nem lehetne váltani (mûterhelés nincs rajtuk). A mágneses fékek erõsségét valószínûleg úgy szabályozzák, hogy a különbözõ forgóvázakon más sebességtartományban kapcsolódnak be a mágneses fékek.
1999. VII. 14. szerda. Fotó: NZÁ

Milánó, Piazza Lodovica, 15-ös vonal Rozzano agglomerációs település felé.
Ez a legmodernebb kocsitípus (van még egy az elõzõ kocsihoz hasonló karosszériájú nyolctengelyes kocsi, ennek a mûködése megegyezik ezzel a legújabb kocsitípuséval). Ez egy igen magas építésû légrugós kocsi. Menetvezérlése szervós, féken szervós villamosfék és légfék egyszerre mûködik (így váltáshoz mindenképpen mûterhelés kell használnia).
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ

Milánó, Via Giuseppe Mazzini, 24-es vonal Piazza Axum felé.
Milánóban is igen bonyolult hálózat van. A képen a fõvonalból kiágazó hurokvágány be- és kiágazása látható. Sok a felhagyott vonalrész; a városban ottjártamkor mindenfelé felújítások zajlottak, emiatt sok vonal elvolt terelve. Emiatt elõfordult, hogy egy használaton kívüli vonalrészt újra használatba vettek. Majdnem minden keresztezõdésben bekanyarodó vágányok is vannak, még ha egyetlen viszonylat sem használja.
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ

Milánó, Via Pietro Custodi; kocsiszín kijárata.
Ez a kocsiszín kijárata egy igencsak szûk utcába nyílik, és innét lehet kikanyarodni a körforgalmú vonalra. Amiatt, mert igen szûk az utca, a jobbra kisívben kikanyarodó kocsik kiforduláskor belefonódnak a szembejövõ forgalmi vágányba, majd áttérnek a helyes oldalra. A legrégebbi és a legújabb motorkocsikat láthatjuk.
1999. VII. 10. szombat. Fotó: NZÁ

Milánó, Gobba metrómegállóhely. A vonat a 2-es vonalon Famagosta felé indul.
Ez a metró föld feletti szakasza. Hétközben két ilyen M+P+M szerelvény van összekapcsolva a 2-es vonalon. Ez a kocsi is menetben szervós vezérlésû, féken pedig légfék és villamosfék együtt mûködik. A metró 1-es vonala alsóvezetékes (750 V=), a többi felsõvezetékes (1.5 kV =).
Egy ilyen szerelvény vezetõje akaratán kívül túlfékezte a vonatot, erre ez bekapcsolta a fékszelep perdülésvédelmét, ami elkezdte periodikusan kiereszteni a a levegõt. Emiatt aztán sokkal hosszabb fékúton állt meg a kocsi, aztán túlment az állomáson. Gyorsan hátramenetbe kapcsolt és visszatolatott.
A kocsi két zárlámpája közül az egyik villog.
1999. VIII. 1. vasárnap. Fotó: NZÁ


Készítette: Németh Zoltán Ádám